Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

woensdag 26 november 2014

Verkopen op een tweedehands markt: verslag, tips & tricks

Welkom bij mijn kraam!
Afgelopen zondag was het zo ver. Na het feestje van mijn moeder en haar vriend was het toch echt tijd om om half zeven uur op te staan en om kwart over zeven al naar de Oosterse Markt in Nijmegen te vertrekken. Lees hieronder het verslag en tips & tricks voor als je op een tweedehands (kleding)markt wil gaan staan.



Het was even moeilijk om de oude Honig fabriek waarin de markt plaatsvond te vinden. We kwamen er namelijk in de auto pas achter dat de routebeschrijving vanuit Nijmegen was geschreven en niet vanuit Arnhem, waar wij vandaan kwamen. Eigenlijk best logisch ook, maar wij waren natuurlijk nog een beetje moe ;).

Uiteindelijk kwamen we ongeveer om kwart voor acht aan. Bij deze markt wordt je opgewacht door parkeerregelaars die je op de juiste plek laten parkeren en je uitleggen wat je moet doen. Nadat we onze auto vol met spullen hadden geparkeerd zijn we ons gaan aanmelden bij de kassa. Daar heb ik betaald voor de kraam (€22,50) en de borg (€10,00). Ik kreeg hiervoor een bandje en Ruben kreeg een stempel op zijn hand.

Auto vol met spullen om te verkopen
Hierna konden we een kar pakken, erg fijn want dit scheelt nogal wat sjouwen. Gelukkig paste alles in één keer op de kar. Na even zoeken vonden we onze kraam (nummer 120, represent!) en hebben we de kar uitgeladen. Mijn kraam zat op de hoek, super fijn! Hierna ben ik de kar gaan terugbrengen en de auto op de dijk gaan zetten, dit is een regel. Ik denk dat de bezoekers hierdoor meer parkeerruimte hebben.

Toen ik terug kwam was Ruben al helemaal bezig met het organiseren van de kraam, super fijn! Ik had een groot roze kleed meegenomen voor op het hout van de kraam. Ik dacht eigenlijk dat deze veel te groot zou zijn, maar ik kwam zelfs een stukje tekort. Op het stuk waar geen kleed lag hebben we mijn schoenen uit gestald, dit was op de hoek. Omdat mensen hier het meeste langslopen hebben we van elk paar één schoen neergezet, scheelt ruimte en 'diefstal'. Ook heb ik hier een doosje met wat ringen neergezet.

De linkerkant van mijn kraam
De stang aan de buitenkant van mijn kraam hebben we gebruikt als kledingrek. Dit werkte erg goed om mensen aan te trekken naar onze kraam. We hebben hier een beetje de ‘key-items’ uit mijn collectie opgehangen. Ik vond het lullig om de andere kant ook als kledingrek te gebruiken aangezien ik nog een buurvrouw kreeg. Zij vond het overig zelf niet lullig en hing het vol. Begrijpelijk hoor, maar dat had ik dus zelf ook net zo goed kunnen doen.

Mijn nagellak uit het artikel van zaterdag hebben we aan de voorkant uitgestald, helaas was één flesje kapot gegaan en zat alles onder de roze lak. Gelukkig was het nog nat en kon ik het zo van de flesjes vegen, hiervoor heb ik een lapje stof gebruikt. Het was wat handiger geweest als ik ook wat doekjes mee had genomen..

Rechts in mijn kraam had ik mijn DVD’s en boeken uitgestald. Ik merkte dat hier maar beperkte interesse voor was. Volgens onze achterbuurman staat er bij binnenkomst een grote kraam met enorm veel dvd’s, hierna zijn de mensen daar dus niet meer in geïnteresseerd. Dat maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit, ik verkoop ze voor een redelijke prijs op Bol.com en dat loopt nog steeds wel goed. Toch was er vaak veel interesse voor mijn ‘Best of Friends’ DVD box (van elk seizoen de vijf beste afleveringen). Als er echter om de prijs werd gevraagd haakten de mensen vaak snel af. Ik vind dat ik deze DVD box niet voor een prikkie weg hoef te doen, dus ik zakte ook niet met de prijs.
Het krat waar de dvd’s in zaten hebben we op z’n kop neergezet en daar hebben we mijn zonnebrillen en wat andere kleine dingen op uitgestald. Voor de zonnebrillen was trouwens echt nul interesse, komt vast door het weer ;).

De rechterkant van mijn kraam
In het midden van de kraam hebben we de rest van de kleding in stapels neergelegd. Het viel me op hoeveel mensen de tijd namen om hele stapels te doorzoeken. We zorgden steeds dat de leukste items bovenop de stapel lagen. Mijn rokjes hadden we iets mooier en duidelijker uitgestald om daar mensen mee te trekken.

We waren om kwart voor negen helemaal klaar om te beginnen met verkopen, perfect moment. De rest van de verkopers zijn nu namelijk ook allemaal ongeveer klaar en lopen rond om te kijken of ze zelf nog iets kunnen kopen voordat de mensen komen. Er kwamen vooral ook veel handelaren die keken of  mijn ringen en kettingen echt zilver of goud waren.. Nee dus, die ga ik niet op zo’n markt verkopen.. Dat geldt trouwens voor alles wat je verkoopt. Ik denk dat je de prijzen erg laag moet houden, dus dingen waar je veel geld voor terug wilt moet je echt niet op deze markt verkopen. De mensen komen echt duidelijk voor koopjes.

Klaar om te beginnen!
Het eerste uur hebben we het best verkocht, dat was lekker motiverend. Er is ook een uur geweest waarin we niks hebben verkocht, we hebben ons toen helemaal kapot verveeld. We waren ook super moe, dus dat hielp totaal niet mee. We hadden lekker zelf eten en drinken meegenomen (zo veel mogelijk winst, zo min mogelijk uitgeven), maar misschien hadden we ook nog iets mee moeten nemen om ons bezig te blijven houden. Vaak waren we de kraam aan het herinrichten (wat goed werkt om mensen te trekken), maar daar ben je op een begeven moment ook klaar mee en al helemaal als er niemand meer heeft gesnuffeld tussen je spullen. Het viel me sowieso ook een beetje tegen hoeveel mensen er waren. Ik had meer bezoekers verwacht. Uit verveling zat ik ons drinken op te drinken. De toilet kost trouwens €0,50 per keer en €1,00 voor standhouders voor de hele dag. Ik heb er toch nog voor kunnen zorgen om maar één keer te gaan haha! #geldbesparing

Eerste verdiende euro's!
De toiletten waren trouwens erg mooi en schoon, erg fijn. Helaas gold dat niet voor de rest van de markt. Ik weet ook niet wat je daarvan moet verwachten, maar toen we binnenkwamen moesten we echt aan de stank wennen. Behalve dat het, naar onze mening, erg stonk was het ook gewoon vies op de markt. Er lag overal stof en wij zijn allebei allergisch, dus we zaten vaak te niezen en onze neuzen gingen dicht. ’s Avonds bleek dat ik ook nog een allergische reactie op mijn hals heb gekregen hiervan. Desinfecteergel meenemen is geen overbodige luxe, dan voel je je toch net iets schoner. Wij baalden er in ieder geval van dat we het niet bij ons hadden en voelde ons echt vies. Toen we thuiskwamen roken we pas dat we zelf ondertussen ook stonken, zelfs mijn haar rook muf!

Tegeltjeswijsheid op de markt
Van te voren had ik bedacht dat ik geen prijzen ging opschrijven. Kost minder tijd en hierdoor konden we een beetje per ‘klant’ aanpassen wat we overal voor wilden vragen. Achteraf denk ik dat we toch iets hadden moeten opschrijven in de trant van ‘Alles vanaf €2’ en later goedkoper maken. Het was namelijk vaak zo dat mensen die vroegen om de prijs blij verrast waren en nog meer gingen kopen. Ik wilde er vooral vanaf, ik hoefde er niet veel voor terug.

Hoe het einde verliep was een beetje onduidelijk. Hierover was (voor de verandering hoor) geen uitleg over gegeven. Om vier uur werden er zakken uitgedeeld. In deze zakken kon je kleding, knuffels en dekens doen. Je kon deze zakken gewoon laten liggen en dan werden deze opgehaald voor het goede doel. Super fijn, want ik had totaal geen zin om die ‘zooi’ allemaal weer mee naar huis te nemen. Om ons heen begonnen al wat mensen een beetje op te ruimen. Ik had juist mijn hoop gezet op het laatste uur. En ja hoor, in het laatste uur hebben we nog redelijk veel verkocht.

Rond half 5 begonnen we alvast rustig wat dingen op te ruimen, de kleding van de hangers af en op stapels leggen, dat soort dingen. Hierdoor konden we toen het echt 5 uur was lekker op tijd weg, dachten we. We hadden alles netjes opgeruimd en konden met het afval (blijkbaar kon je na vier uur niks meer weggooien) in één keer terug naar de auto lopen. Blijkbaar mocht je nu alleen niet meer door de uitgang voor bezoekers, maar ook niet meer door de uitgang voor de verkopers. Ook was het onduidelijk waar je je borg terug kon krijgen. We begrepen dat ‘ze’ langs de kramen kwamen dus zijn we maar teruggegaan en wachtten we af. We hebben wel geleerd dat je hier echt zelf actie moet ondernemen, want ze kwamen dus na een tijdje wachten nog steeds niet langs. Ik ben maar naar een man toegelopen die eruit zag of hij erbij hoorde, en ja hoor: jackpot. Hij controleerde vluchtig onze kraam, knipte mijn bandje af en gaf me €10,00 borg terug. Nu konden we echt gaan, de sluis voor de verkopers was ondertussen open.

Al met al was het best prima om dit een keertje te doen. Uiteindelijk hebben we redelijk wat geld verdiend. Ik was alleen al blij dat de kraamhuur eruit was, ik was zelfs een beetje bang dat dat niet zou lukken. Uiteindelijk hebben we deze erg ruim verdubbeld. Ik denk alleen dat ik het niet snel weer doe. Het is best veel gedoe, je moet eerst ook redelijk wat spullen verzamelen die je kunt verkopen. Je moet vroeg opstaan op zondag.. Ruben doet het sowieso niet meer, voornamelijk vanwege de viezigheid op de markt. Ook verdien je er niet echt veel aan (niet echt mijn insteek ook hoor), maar toch verwacht je er altijd meer van.

Hieronder heb ik de tips even op een rijtje gezet:

  • Als je tussen zeven en half negen je spullen kan droppen zou ik zeker aanraden om ongeveer onze tijd aan te houden. Je hoeft niet op een kar te wachten en bent mooi op tijd klaar voor de andere handelaren
  • Hang kleding op om mensen te trekken (een rek mocht bij ons niet)
  • Neem doekjes en desinfecteergel mee
  • Verwacht niet te veel DVD’s te verkopen
  • Hanteer lage prijzen
  • Zorg bij stapels kleding dat het mooiste item bovenop ligt
  • Neem eigen eten en drinken mee (er was verder alleen eten waar wij ook niet heel vrolijk van werden)
  • Neem iets mee om je te vermaken voor de saaie uurtjes tussendoor
  • Niet te vroeg opruimen, op het einde hebben we veel verkocht
  • Neem pen/stiften en papier mee als je toch nog prijzen wil opschrijven (ook als je van tevoren had bedacht om dat niet te doen)

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad! Oh, en Ruben: heel erg bedankt dat je met me mee was en me zo hebt geholpen!! <3 <3

Heb jij nog tips of weet je een andere markt?

Liefs,

Inge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten