Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

zaterdag 6 juli 2013

Receptjes week 1: introductie

Zoals ik vorige week heb beloofd, ga ik vanaf deze week elke week receptjes plaatsen op mijn blog. Deze week begin ik met een inleiding. Zo kan ik de basis goed uitleggen en hoef ik je daar niet steeds meer mee lastig te vallen. Zoals je vorige week hebt kunnen lezen is dit 'dieet' dat ik volg in eerste instantie voor mij persoonlijk niet bedoeld om af te vallen. Hier kun je het artikel van vorige week terug lezen. Zoals je kunt zien gebruik ik nu vooral nog foto's die ik met mijn telefoon heb gemaakt voor Instagram. Dit zal nog wel even zo zijn. Ik ga proberen om betere completere foto's te maken voor bij de receptjes. Ik hoop dat je het leuk vindt!




Ochtendritueel en extra suplementen
Ik ben nu een paar maanden 3 ochtenden in de week aan het hardlopen. De ochtenden dat ik ga hardlopen neem ik eerst een glas lauw water met citroensap, al moet ik toegeven dat ik dat erg vaak vergeet. Na het hardlopen maak ik ontbijt, neem ik een zakje B12 poeder in en neem ik een pil Acidophilus in. Na mijn ontbijt maak ik een vul ik een flesje water, met een schepje Green Magma Plus poeder erbij. Dit schud ik goed en probeer ik voor 12 uur opgedronken te hebben, hierna drink ik nog minstens 2 keer een flesje gevuld met een halve liter water leeg. Zo kom ik aan mijn 1,5 liter water per dag. Als ik daarna nog dorst heb drink ik natuurlijk meer. Rond de lunch neem ik mijn tweede zakje B12 poeder in. 

Receptjes
Ik heb een beetje nagedacht over hoe ik de receptjes steeds ga geven en heb besloten om steeds voor elke maaltijd per week een receptje te maken. Ik noem het duidelijk receptjes, verwacht dus geen uitgebreide kook kunsten en zwaar ingewikkelde recepten. Ik ben een student en vind het makkelijk om snel en lekker te koken. 

Ontbijt
Ik ontbijt, sinds ik weer fruit, mag eten het liefst met smoothies. Ik probeer van alles uit, soms is het wat minder lekker dan de andere keer. Ik gebruik soms wel de basis van bestaande smoothie recepten, maar eigenlijk heb ik daar nooit alles voor in huis. Varieer dus lekker met de spullen die je zelf in huis hebt en probeer uit of het lekker is! Deel vooral je nieuw ontdekte receptjes met mij. Eigenlijk gooi ik altijd een scheutje lijnzaadolie bij mijn smoothies, lijnzaadolie gaat namelijk ontstekingen in je darmen tegen. Dit kan ik dus goed gebruiken. Lijnzaad gooi ik er ook vaak bij, dit masseert de darmen. Ook niet verkeerd voor mij dus. 

Ontbijtsmoothie

Ingrediënten (voor één persoon):

-          1 banaan
-          Handje walnoten
-          Kwart kleine galia meloen in stukjes
-          Een scheutje lijnzaad
-          Een strooi lijnzaadolie
-          Een strooi Chiazaad
-          Sinaasappelsap
-          Aanvullen met yoghurt

Bereiding:
Ik pers de sinaasappelsap meestal zelf. Dan weet ik tenminste zeker dat het echt vers is en er niks aan is toegevoegd. Ik denk niet echt dat er verder een uitgebreide uitleg nodig is, maar zorg dat alles in stukjes in de blender gaat. Ik vul het eerst met de eerste 6 ingrediënten. Daarna kijk ik hoeveel sinaasappelsap er nog bij kan zodat er nog wat ruimte voor yoghurt is en daarna doe ik er yoghurt bij tot ik genoeg heb. Zet de blender aan, totdat het vloeibaar is en er geen stukjes meer in zitten. Als je geen blender hebt kun je het ook met een staafmixer blenden, net zo gemakkelijk. En dan is de smoothie af! ik drink het meestal met een rietje, ziet er gezellig uit en drinkt makkelijk.

Lunch
Mijn lunch bestaat eigenlijk uit van alles, vaak geniet ik ook tussen de middag van een smoothie. Ook eet ik veel salades, gewoon los vers fruit of omeletten. Als ik omeletten eet, eet ik deze graag met leuke extra ingrediënten. Één van mijn lieve vriendinnetjes, Eline, kwam met het idee voor deze omelet. Ik deel deze natuurlijk graag met jullie


Omelet
Ingrediënten (voor één persoon):
- 2 eieren
- 1 tomaat in stevige plakken
- 1/2 zak spinazie
- scheutje olijfolie
- peper
- zout

Bereiding:
Zet een koekenpan op het vuur en doe er een scheutje olijfolie in. Doe zo veel spinazie erin als past en vul dit steeds aan als het geslonken is, tot de hele portie in de pan zit. Leg nu de plakken tomaat in de pan. Hierna breek je de eieren in een kommetje. Klop ze even los en giet ze over de tomaat en spinazie. Bak het aan beide kanten even aan. Voeg naar smaak peper en zout toe en leg de omelet op een bord. Genieten! Ohja, zoals je op de foto kan zien maak ik er niet echt een omelet van. Ik vind het allemaal te veel gedoe, dus ik maak er meer een roer ei van. Ik kan me trouwens voorstellen dat het als omelet lekkerder is om te eten.

Diner
Eigenlijk eet ik 's avonds net als 'normale' mensen in Nederland. Ik zorg alleen dat het koolhydraat gedeelte weg is. Soms kun je daar creatief mee zijn. Toen ik een keer met een ander lief vriendinnetje (Anne) ging zwemmen, dachten we tijdens het zwemmen na over wat we zouden gaan eten. Ik bedacht me dat ik een keer ergens had gezien dat iemand de bladen van een krop ijsbergsla gebruikte als tortilla voor een wrap. Dat leek me leuk om samen met Anne uit te proberen en hieruit is dit receptje ontstaan.

Slawraps

Ingrediënten (voor twee personen):
- 2 kipfilets
- 1 paprika
- 1 komkommer
- 1 blikje mais
- 1 krop ijsbergsla
- olijfolie
- kruiden naar keuze

Bereiding: 
Anne en ik hadden honger van onze work-out. Ook hadden we zin in een knapperige wraps, dus we besloten niks mee te bakken met de kipfilet. Eerst hebben we de kipfilets in stukjes gesneden en daarna gebakken in een scheutje olijfolie, deze kun je naar smaak kruiden. Daarna hebben we de paprika en komkommer in zo klein mogelijke stukjes gesneden, dat is makkelijker in de wrap straks. De mais hebben we gewoon afgegoten. Pak mooie grote bladeren van de krop ijsberg sla, vul het met de ingrediënten en vouw de wrap dicht. Anne en ik waren erg enthousiast over deze wrap. We vonden het zelfs lekkerder dan met een tortilla, omdat het zo lekker knapperig en fris smaakt. Je zit er ook niet zo bomvol van als je het opeet, ook heerlijk voor in de zomer dus!

Tussendoortje
Het leek me ook leuk om elke week een lekker tussendoortje toe te voegen. Vaak zijn deze het aller simpelst, maar daarom lekker snel voor tussendoor. Vaak als ik aan het studeren ben vind ik het fijn om een grote kan water naast me te hebben staan. Zo hoef ik niet steeds op te staan om drinken te pakken en kom ik ook snel aan mijn 1,5 liter. Ik bedacht me dat het ook lekker is om citrusvruchten toe te voegen aan het water. Zo krijgt het water een lekker smaakje, en ik vond het ook lekker om de schijfjes op te eten toen ik het opgedronken had. Lekkere studeersnack.

Fresh drink

Ingrediënten (voor één kan):
- 1 citroen/grapefruit
- 1 sinaasappel
- een leuke kan
- ijsblokjes
- roerstokje

Bereiding:
Ik merkte dat het lekker was om sowieso sinaasappel toe te voegen, maar daarnaast te kiezen voor citroen of grapefruit. Als je allebei gebruikt, zoals op de foto, wordt het te zuur naar mijn smaak. Snijd de vruchten doormidden en maak er daarna halve schijfjes van. Stop de schijfjes in de kan met water, voeg de ijsblokjes toe en vul de kan met water. Roer goed door met een roerstaafje en je lekkere frisse drankje is klaar! Ik denk dat dit drankje het ook goed doet tijdens een picknick in het park. 

Tot volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten