Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

zaterdag 20 oktober 2012

Tonno, Pomodoro, Pasta!

Zoals beloofd in mijn vorige blog volgt hier mijn eerste ervaring met een gerecht uit de Slim Koken app. Ik heb gekozen voor Spaghetti al Tonno.





Bij het aanklikken van het recept kon ik kiezen voor hoeveel personen ik dit keer wilde koken. Ik at vanavond alleen dus koos ik voor vrouw en 21 jaar. Je komt dan blijkbaar uit op 0.8 persoon (beetje denigrerend, maar oké). ik klikte aan dat ik de boodschappen voor dit gerecht in mijn boodschappenlijstje wilde hebben staan en vertrok naar mijn supermarkt, de Jumbo. Ik had de indeling van mijn boodschappenlijstje op producten gezet, zo kon ik snel en effectief boodschappen doen. De boodschappen voor dit gerecht voor één persoon zijn:
- Tomatenblokjes (0.4 blik)
- Ansjovisfilets (1.5 blik)
- Tonijn op water (0.4 blik)
- Knoflook (0.4 teentje)
- olijfolie (0.4 eetlepel)
- oregano
- volkoren spaghetti (70 gram)
- Ik ontdekte later uit het recept dat er ook peper voor nodig was.

Het was wel duidelijk dat de recepten gebaseerd zijn op twee personen aangezien ik vaak 0.4 van iets moet gebruiken. Dit is nogal moeilijk af te meten dus ik heb in die gevallen steeds ongeveer de helft gepakt. Ik ben niet zo'n grote fan van ansjovis, maar ik vond dat ik het toch weer eens moest proberen. In ons studentenhuis was nog een overvloed aan pasta dus ik heb deze keer gekozen voor de tagliatelle die er nog was in plaats van de volkoren spaghetti (foei). Ook heb ik in plaats van olijfolie zonnebloemolie gebruikt, omdat we dat nog hadden. Normaal ben ik niet zo'n mens dat past op biologische producten, maar de tomatenblokjes van bio+ waren in dit geval het goedkoopst.

Voor het bereiden van dit gerecht heb je de volgende kookspullen nodig:
- Een hapjespan of wok voor de saus (voor één persoon lukt het ook prima in een koekenpan)
- Een pan om de spaghetti in te koken.
- Een snijplank om de knoflook en de ansjovis op te snijden
- Een mes om de knoflook en de ansjovis mee te snijden
- Een spatel om de saus mee te roeren
- Eventueel een vergiet om de spaghetti mee af te gieten

De bereiding van het gerecht gaat als volgt en duurt ongeveer 20 minuten:
1. Maak de knoflook schoon en snijd het teentje in plakjes. Zelf heb ik er kleine blokjes van gemaakt, omdat ik plakjes wat te grof vond.
2. Verwarm de olie en fruit hierin de knoflook goudgeel. Ik heb ooit eens van mijn vader geleerd dat je eerst de olie flink warm moet laten worden, omdat zo het meeste vet al verbrand is. Pas daarna gooi je de ingrediënten in de pan zodat het minder vet wordt.
3. Zet ook de pan met water op het vuur zodat het water alvast kan koken
4. Snijd de ansjovisfilets in stukjes en doe ze bij de olie.
5. Laat de ansjovis in de olie smelten. Hoezo smelten? Bak dus gewoon de ansjovis..
6. Voeg de tomaten inclusief sap met wat peper en oregano toe en laat de saus 10 minuten zachtjes koken.
7. Kook de spaghetti in ruim water gaar.
8. Laat de tonijn uitlekken en schep het door de saus.
9. giet de spaghetti af, leg het op het bord en doe de saus eroverheen.
10. Eet smakelijk!
                                                           Mijn resultaat:
De voedingswaarde voor dit gerecht voor een vrouw van 21 is:
Energie: 338 kcal
Eiwit: 25 gram
Koolhydraten: 40 gram
Vet: 7 gram
Verzadigd vet: 1 gram
Vezels: 8 gram

Zelf vond ik toch dat de ansjovis iets te veel aanwezig was in dit recept dus ik zou voor de volgende keer maar één blikje gebruiken in plaats van anderhalf blikje. Verder vond ik deze eerste ervaring met Slim Koken zeer geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten