Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

zaterdag 20 oktober 2012

Het Nieuwe Eten

Na een een wat ongezonder weekje vond ik het vandaag eens tijd voor een wat gezondere maaltijd. Laatst zag ik bij Koffietijd dat het Voedingscentrum met een nieuw concept was gekomen: Het Nieuwe Eten. Ik was erg geïnteresseerd in dat nieuwe concept en heb deze titel opgeslagen in mijn to-do list. Ik was namelijk aan het schoonmaken bij mijn poetsadres toen ik dat voorbij zag komen en vond het niet erg aardig om gelijk een zoektocht te starten naar dit nieuwe concept. Wat mij zo aansprak aan Het Nieuwe Eten, was dat het niet een dieet was maar een andere levenstijl waardoor je je gezonder gaat voelen. Hier geloof ik de laatste tijd erg in. Ik heb allerlei dieeten geprobeerd, het ene pakte beter dan het andere, maar het is toch altijd lastig om het vol te houden. Al lukt het me vaak de eerste paar weken na het dieet wel, de tijd erna komen langzaam maar zeker alle afgevallen kilootjes weer terug op mijn buik en andere ongewenste plaatsen.





Na wat rondstruinen op de pagina van Het Nieuwe Eten ontdekte ik dat er twee apps te downloaden zijn. De ene app heet Eet Wijzer (leuke woordspeling). Met deze eetwijzer ga je wijzer eten. Je kunt kiezen uit vijf verschillende categorieën:
- Gezondere producten
- Gevarieerder eten
- Regelmatiger eten
- Kleinere porties
- Goede voorbeeld geven (voor het geval dat je kinderen hebt)

Nadat je heb gekozen voor één van de categorieën, in mijn geval kleinere porties kun je je digitale agenda scannen en worden er in je agenda kleine aantekeningen gemaakt op logische momenten. Vandaag om 17.00 staat er nu bijvoorbeeld

"Zin in Zondag
Zijn er caloriebommen waar je helemaal geen afscheid van wil nemen? Neem ze dan af en toe en geniet er dan bewust van. Neem bijvoorbeeld alleen nog een croissantje bij het zondagse ontbijt. Dan smaakt het ook beter dan gehaast op het station, in de doordeweekse ochtendspits."

Het zijn wat voor de hand liggende reminders, dit weten we zelf ook wel, maar het probleem is dat we daar niet steeds aan denken. Daarom denk ik echt dat deze reminders je door de dag heen zullen helpen. Ik ben benieuwd.

De andere app heet Slim Koken. Deze app is een soort database van verschillende recepten voor het avondeten. Er zijn namelijk recepten voor het voor-, hoofd- en nagerecht te vinden via de zoekmachine. Je kunt instellen hoe groot je huishouden is, zodat de app dat opslaat en steeds weer automatisch uitvoert. Je kunt er ook voor kiezen om dat zoals ik per keer in te vullen als je vaak met verschillende gezelschappen eet.  Zo blijft er nooit eten over omdat je boodschappen worden aangepast aan wat de behoefte van de eters is. Ook is het een handige informatie voorziening voor voedselnoobs als ik als het gaat over het bewaren van producten. Je kunt zoeken op je product en dan staat er een beschrijving van hoe je de producten moet bewaren. Bij de recepten staat bij ingrediënten ook mogelijk om te kijken naar de bewaartips.

Mocht je geen zin hebben om op een product te zoeken in de zoekmachine voor een geschikt recept voor de betreffende avond dan kun je ook kiezen voor het Menu v/d Dag. Hier staat elke dag een nieuw verantwoord menu klaar. Als je hebt gekozen voor een gerecht kun je deze opslaan in je persoonlijke kookboek. Ook kun je aanvinken dat je de boodschappen voor dat recept op je boodschappenlijstje hebt staan zodat je dat makkelijk bij de hand hebt tijdens het boodschappen doen. Je kunt de producten zelfs indelen op soort, zodat je niet de hele supermarkt hoeft af te struinen.

Vanavond heb ik gelijk een recept uitgekozen namelijk Spaghetti al Tonno. In mijn volgende blog lees je meer over mijn ervaring van dit recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten