Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

dinsdag 5 maart 2013

Het veranderend samenleven

Zoals de titel al aangeeft is het samenleven veranderend. Dit geldt overigens niet alleen voor het samenleven, maar ook voor de cursus Mediawijsheid. Zo kondigde ik zowel in mijn welkomstbericht als in mijn vorige post aan dat ik elke week een blog zou schrijven voor de cursus. Dit is dus niet het geval en bij deze lees je hier mijn tweede blog. Na dit blog zullen er nog ongeveer 2 volgen.





ik zal eerst even een kleine uitleg geven over de verschillende 'samenlevingen' die in het college wel besproken zijn, zodat dit blog ook te begrijpen is voor andere mensen die mijn blog volgen. Zoals Hans van Driel (de docent die het vak geeft) in zijn interview met zichzelf voor de HKU (2012) uitlegt zijn er drie soorten samenlevingen.
Allereerst samenleving 1.0. In deze samenleving worden producten en diensten door instellingen in een etalage gezet en wij bezoeken deze om te krijgen wat we nodig hebben. De communicatie is top down en gaat dus van de instellingen uit naar ons.
Samenleving 2.0 is de volgende stap. In deze situatie wordt er niet alleen uitgezonden door de instellingen, maar wordt er ook geluisterd naar de behoeften zodat er daarnaar gehandeld kan worden.
De laatste stap is het samenleven 3.0. Hier is er geen ruimte meer voor instituties die dialogen voeren met hun klanten, maar komt dit alles voort uit netwerken.
In de figuur hieronder zijn de stappen qua samenleven visueel weergegeven.

visualisatie traject 1.0 naar 3.0, Marco Derksen
Het idee is dus dat in de 3.0 samenleving de controle wegvalt. Iets waar ik echt heel slecht tegen kan. Ik vind het super om te experimenteren en daarom vind ik het ook interessant hoe deze cursus steeds verandert aan inhoud en collegevorm. Toch is het voor mij echt even wennen. Ik ben zo iemand die graag controle heeft over alles wat ze moet doen en schrijf daarom graag weken van te voren alles wat ik kan invullen ook in mijn agenda. Ik heb zo'n agenda die je van uur tot uur kan invullen, anders raak ik in de war als het door elkaar staat qua tijdsvolgorde (ja, zo erg is het dus).  Het is voor mij echt een hele omschakeling als er dus iets wat in mijn agenda staat niet klopt. Super ouderwets, ik weet het. Maar toch werkt het zo voor mij.

Ik denk wel dat we daar van af moeten, overal controle over hebben. Denk alleen al aan het flexibel werken. In het bedrijfsleven kan het voorkomen dat een dag helemaal hebt gepland, maar dat een afspraak op het laatste moment toch verplaatst moet worden. Vroeger was dat onmogelijk, het was alleen al moeilijker om elkaar te bereiken. Door alle ontwikkelingen op gebied van communicatie, zoals smartphones en social media, kan er op elk moment van de dag contact met elkaar opgenomen worden en kan er een nieuwe afspraak gemaakt worden. Het is dan belangrijk dat je zo flexibel bent om de controle los te kunnen laten zodat je op een ander moment de afspraak kan laten doorgaan en andere activiteiten op een ander moment die dag afmaakt.

Hoe dan ook, de wereld verandert. Het lijkt me heerlijk als we eens met z'n allen alles kunnen loslaten en alleen gebruik maken van regels echt nodig zijn om met elkaar te kunnen samenleven. In plaats van de 'kastje-muur' taferelen die je nu soms tegenkomt in de nog 1.0 instellingen.

Bronnen:
Hans van Driel, Samenleven 3.0, HKU, 2012
http://www.werken20.nl/het-nieuwe-werken/organisatie-bedrijf/flexwerken/

1 opmerking:

  1. Hoi Inge,
    Hierbij mijn feedback op je blog. Allereerst zou ik je intro helemaal weglaten en je welkomstekst veranderen zodat deze intro overbodig wordt.
    Daarnaast zou ik zoveel mogelijk het woordje 'ik' weglaten, dat staat mooier. Als je je eigen mening geeft is dat natuurlijk goed, maar ik zou niet de zin beginnen met 'ik zal even een uitleg geven..

    Ook is het mooi om tussenkopjes te gebruiken, zodat het duidelijk is dat er een nieuwe alinea begint. En ik vond je uitleg over samenleven 3.0 duidelijk, maar ik zou nog wat meer artikelen op internet of uit de krant halen zodat je zelf nog wat meer voorbeelden kunt aandragen.

    Een laatste opmerking: het woord 'super' zou ik ook vermijden. Ik vind je weblog qua opmaak heel leuk!
    Hopelijk kun je wat met deze feedback!

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen