Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

maandag 25 maart 2013

Onderwijs 3.0

Het is alweer tijd voor het derde blog voor de cursus Mediawijsheid. Dit keer zal het gaan over onderwijs 3.0 en mijn kijk daarop. Ook zal ik een aantal voorbeelden noemen en daar mijn mening over geven. Voor een uitleg over de term 3.0 verwijs ik je door naar mijn vorige blog: 'Het veranderend samenleven'.




Onderwijs 3.0
Allereerst mijn visie op onderwijs 3.0. Het is erg belangrijk dat het onderwijs meeverandert met ons veranderende samenleven. Anders zou je op school erg achterlopen met wat er in het dagelijks leven echt gebeurd. Ik denk zelf dat er inderdaad wel wat veranderingen plaats hebben gevonden in het onderwijs waardoor het meer past bij de huidige samenleving. Toch is het nog niet helemaal zoals 'we' het graag willen zien. Maar hoe zou het dan wel moeten zijn?



Sofatutor
Kinderen en studenten die moeite hebben met een bepaald vak krijgen hiervoor vaak bijles bij een hiervoor bedoeld instituut. Deze instituten zijn vaak nogal prijzig. Het Duitse bedrijf Sofatutor biedt hiervoor een uitkomst. Voor een maand bedrag tussen de 14,95 en 23,95 euro per maand kun je de filmpjes bekijken waarin moeilijke stof wordt uitgelegd. Na elke video kun je een toets bij jezelf afnemen om te kijken of je het nu wel snapt. Ook kun je chatten met een persoonlijke tutor. 
Ik denk dat dit wel een goed idee is, ook erg 3.0. De klanten hoeven niet naar een gebouw te reizen, maar kunnen van thuis uit filmpjes bekijken. De filmpjes hoeven maar één keer opgenomen te worden en kunnen daarna door iedereen die ze wil zien (en natuurlijk betaalt) bekeken worden. Gelukkig was het wel duidelijk dat alleen een filmpje niet genoeg is, mochten er naar aanleiding daarvan nog vragen zijn. Daarom vind ik het ook erg slim dat ervoor gekozen is om een chat met een tutor te gebruiken.

Skoolmate 3.0
Zoals de naam van deze educatieve minilaptop al aangeeft past deze goed in het 3.0 thema. In 2009 zijn de leerlingen van basisschool De Talententoren in Sterksel hier als eersten in Nederland mee aan de slag gegaan. Op deze laptop kunnen kinderen door middel van visualisaties en filmpjes op het scherm sneller woorden leren. Kinderen vormen ergens graag een plaatje bij, als de docent over een bepaald begrip verteld komt het minder snel tot de leerlingen binnen dan wanneer ze deze minilaptop gebruiken. Op de laptop wordt er gelijk feedback terug gegeven. Normaal gesproken krijgen kinderen een dag later hun schriftje met gemaakte en nagekeken opdrachten terug. Nu is dat dus al gelijk het geval en worden ze meteen op hun fouten gewezen waardoor ze er sneller van leren. De hele klas kan nu op hun eigen niveau aan het werk. 
Ik denk dat ook het inzetten van dit apparaat goed werkt voor het onderwijs voor kinderen in het basisonderwijs. Zo kan iedereen op hun eigen niveau verder en hoeven de kinderen die al verder zijn bij een bepaald onderwerp zich niet te vervelen. De kinderen die juist wat achterlopen krijgen op deze manier extra ondersteuning.

Conclusie
Ondanks deze goede voorbeelden van het 3.0 onderwijs ben ik er wel nog steeds van overtuigd dat het 1.0 lesgeven op dit moment nog niet weg te denken is. Ik vraag me ook af hoe er dan diploma's uitgegeven kunnen worden. Ook denk ik dat het goed is dat we als scholier of student ergens naar toe moeten gaan om onderwijs te krijgen. Alleen maar op de bank zitten met onze apps die ons onderwijs geven lijkt me ook geen slim plan. 


Bronnen
http://www.media-more.nl/opvoeding-en-onderwijs-3-0-in-het-land-der-ideen/
http://www.sofatutor.com/
http://www.skoolmate.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten