Welkom!

Welkom op mijn blog!
Hier kun je meer lezen over mij en waar ik me mee bezig houd.
Ik ben 25 jaar oud, ik ben bezig met het afronden van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, daarnaast ben ik zangeres, actrice en model (ja, ik moest ook wennen)

zaterdag 17 augustus 2013

Receptjes week 5: Ik ben verhuisd!

Ja! het is zo ver! Maandag ben ik verhuisd! Gelukkig hebben Peter, mama en Jeroen mij geholpen en waren in één dag al mijn spullen al over! Op het moment dat ik dit typ zit ik nog tussen wat dozen, maar hopelijk is dit op het moment dat je dit leest allemaal opgeruimd. Laat ik maar snel beginnen met de recepten van deze week!





Ontbijt
Deze week is het weer tijd voor een yoghurtontbijtje. Dit is weer typisch zoiets wat ik toevallig heb ontdekt. Ik weet dat sinaasappel en chocolade een lekkere combinatie is. Ik had nog cacao poeder over van een ander recept (zie tussendoortje) en toen bedacht ik dit!

Sinaasappel-cacao-yoghurt ontbijtje
Ingrediënten (voor één ontbijtje):
- Volle yoghurt
- Lijnzaadolie
- 1 eetlepel cacaopoeder
- 1 sinaasappel

Bereiding:
Vul een schaaltje voor iets meer dan de helft met volle yoghurt. Voeg nu een scheutje lijnzaadolie en cacaopoeder toe. Roer dit een beetje door elkaar zodat het gemengd is. Pel de sinaasappel, maak er partjes van en snijd de partjes weer in kleine stukjes. Deze stukjes leg je op je yoghurt, hmm! Smakelijk!

Lunch
Soms is het heerlijk om met een lekkere salade te lunchen. Ik vind het vooral fijn als er nog een beetje vlees of vis doorheen zit en ik houd het meest van ijsbergsla. Vandaar deze salade met onder andere kip en ijsbergsla!

Salade gerookte kip
Ingrediënten:
- 1 gerookte kipfilet (kun je gewoon zo kopen in de supermarkt)
- Een stuk komkommer
- 1 rode paprika
- Een kwart krop ijsbergsla

Bereiding:
eigenlijk komt het erop neer dat je alles in stukjes snijd en op je bord legt, haha! Niets moeilijks aan, maar wel heel lekker!

Diner
Soms mis ik de koolhydraten wel een beetje. Gelukkig gebeurt dit niet meer zo vaak, maar soms zou ik toch gewoon eens lekker bijvoorbeeld aardappelpuree willen eten. Hier is de oplossing!

Nep puree
Ingrediënten:
- een halve of kwart bloemkool
- sojamelk
- boter
- olijfolie
- 1 kipfilet
- een halve zak verse spinazie

Bereiding:
Zelf pakte ik hiervoor de eerste keer veel te veel bloemkool, zoals je ziet op de foto van mijn bord. Pak dus een wat kleiner stuk. Snijd de bloemkool en kipfilet in stukjes. Zet één wokpan (of koekenpan) aan met olijfolie en zet één pan aan met water om straks de bloemkool in te koken. In de wokpan doe je de stukjes kipfilet en die bak je aan tot ze wat bruin zijn, daarna kun je in delen de spinazie toevoegen. Steeds als de spinazie weer een stuk geslonken is doe je er meer bij.. Zodra het water kookt doe je de stukjes bloemkool in de pan. Dit kook je tot de bloemkool redelijk zacht is. Nu giet je de bloemkool af. Hier doe je een scheutje sojamelk bij, later kun je er nog meer bij doen als het te weinig is. Ook doe je er een beetje bakboter bij. Nu kun je de bloemkool gaan pureren met de staafmixer. Leg het kip-spinazie mengsel op je bord en schep daar de puree bij. Oké, het smaakt niet helemaal als aardappelpuree, maar je kunt hier wel mensen mee voor de gek houden.. Smakelijk!

Tussendoortje
Dit keer wat meer dan een klein tussendoortje. Er komt nu namelijk een recept voor een chocoladetaart! Voor de werkweekenden van de MusicAllFactory (mijn deeltijd musicalopleiding) zorgen alle klassen één voor één voor een taartbuffet. Vaak worden de taarten zelf gebakken. Ik deed hier de afgelopen twee jaar dan ook gezellig aan mee. Dit jaar vond ik het toch wel een beetje jammer als ik moest toekijken terwijl iedereen lekker taartjes aan het opeten was. Ik hoopte dat er online een lekker recept voor mij te vinden was. Gelukkig vond ik een recept voor, jawel, een chocoladetaart! Het recept komt van smulweb, van de gebruiker ronnie_tober.

Koolhydraat arme Chocoladetaart
Ingrediënten (voor acht stukken):
- 3 eieren
- 1 theelepel kardamonpoeder
- 1 theelepel gemberpoeder
- 1 theelepel kaneel
- 4 volle eetlepels cacao
- 1 theelepel bakpoeder
- 100 ml sojamelk
- 3 eetlepels sojaroom (ZO lekker)
- 1 theelepel vanillepoeder of essence
- 125 gram vloeibare boter
- 200 gram amandelmeel (bijvoorbeeld bij Ekoplaza, maar  kun je ook zelf maken door amandelen fijn te maken in de keukenmachine)
- 25 ml natrena vloeibaar
- amandelschaafsel voor de garnering

Bereiding:
Vet een taartvorm van ongeveer 25 cm in. Verdeel de eieren in twee kommen. In de ene kom doe je de eiwitten en in de andere kom de eidooiers. Mix het eiwit stijf. In de kom van de eidooiers voeg je het volgende toe:
- een mespunt zout en witte peper
- kardamonpoeder
- gemberpoeder
- kaneel
- cacao
- bakpoeder
- sojamelk
- sojaroom
- vanillepoeder
- boter
- amandelmeel
- natrena vloeibaar
Mix deze ingrediënten 4 minuten op de hoogste stand. Schep nu voorzichtig het stijfgeslagen eiwit erdoor. Dit mengsel kun je nu in de ingevette taartvorm doen. De eerste keer heb ik de taart gegarneerd met halve amandelen (zoals op de foto), maar dit bleek niet handig met het snijden. Je kunt dus beter amandelschaafsel gebruiken voor de garnering. Bak de taart in 45 minuten op 160 graden. Laten afkoelen en genieten! In de gehele taart zitten maar 13 koolhydraten, iets meer dan 1 koolhydraat per punt! Prima te doen. De eerste keer dat ik dit at werd ik helemaal gelukkig. Eindelijk proefde ik de smaak van chocolade weer, heerlijk!

Tot snel! xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten